torsdag den 15. december 2011

Honningkagehjerter

Ingen jul uden honningkagehjerter, ihvertfald ikke hjemme hos os. Jeg elsker at bage dem og ungerne elsker at pynte og spise dem.
Jeg har fundet en rigtig god opskrift, som jeg har lyst til at dele med Jer. Det er også den jeg har brugt til mine honningkagehjerter som er vist her.

Se også lige de søde små lysestager fra Madleys, dem har jeg været så heldig at vinde hos Fru Hygge's Give-Away. Dem er jeg bare så glad for, så tusinde tak Mette.




Honningkagehjerter:

  • 300 g brun farin
  • 300 g honning
  • 250 g smør
  • 4 æg
  • 2 tsk. stødt kanel
  • 2 tsk. stødt nellike
  • 2 tsk. stødt ingefær
  • 1 kg. hvedemel
  • 2 tsk. hjortetaksalt
Bagetid ca. 10 min. ved 200 grader ( varmluft 175 grader )

Pynt:

  • overtrækschokolade
  • små engle- eller julemotiv glansbilleder


Smelt farin, honning og smør og lad massen afkøle. Pisk de hele æg og krydderier i massen. Sigt mel med hjorttaksalt og ælt dejen godt igennem på køkkenbordet. Stil nu dejen koldt i køleskabet i et par timer. Rul dejen ud i ca. 1 - 1½ cm. tykkelse, stik ud med små og store hjerteforme eller stjerner og bag kagerne til de er gyldne.
Afkøl kagerne og overtræk dem med chokolade. Pynt eventuelt med glansbilleder.

Velbekommen 








10 kommentarer:

Ninse sagde ...

Har selv brugt denne opskrift, man skal passe på de ikke får for meget så blir de hårde, jeg ville nedsætte bagetiden med et ar minutter. Godt tip,- pensl dem med vand inden de blir bagt, dermed lidt blødere ;)

Indretning og ideer i sommerhusstil sagde ...

Nøj Tina der er da julestemning så det batter :-)Sendt lige et par stykker til mig kan slet ikke styre mundvandet.Stort knus og takker for snakken igår dejlig som altid Mon ikke vi kan finde en sponsore til de telefonsamtaler Hi hi
Else

Lulufant sagde ...

Ej, god ide.. Ninse. Det vil jeg prøve næste gang. Jeg gav mine 10 min. de blev fine, men de var også kæmpe store.. Tak for tilføjelsen..
Ha' en dejlig dag
Juleknus Tina

Anne O sagde ...

Mums - dem gad jeg godt at bage! Lækre billeder og søde stager du har vundet - der var du heldig. Knus Ane

Astridbears sagde ...

what is your blog lovely! Full of inspiration for me! I´m a follower now to look for more
hugs
Astrid

Lulufant sagde ...

Thi hi.. Else.. Jo, det ville være super, for vi bliver jo ved i en uendelighed når vi 2 først kommer igang :D))))) Brian fatter ikke hvordan man kan snakke så lang tid i telefon, meeennn,,, hvad ved mænd. Det er jo netop lige det vi kvinder er dygtige til.. at tit tjatte <3 ;D))
Jeg gemmer nogle til vi skal mødes igen, men vil ikke klantes for dårlig smag og for smags oplevelsen hvis det først bliver til marts.. muuhhaaaaa.... You ask for it, sweety..

Tak Anne, så er det bare om at komme igang med kagerullen. De er da også total hyggelige at lave ... Og spise :) :) :) Ja, jeg har været så heldig faktisk at vinde 2 lækre give-away i denne skønne december måned.. Men den anden give- away ser i først i morgen :)

Stort juleknus til Jer alle sammen..
Tina

Lulufant sagde ...

Thank you so much Astrid, it means the world to me, and welcome to my blog.
Christmas hugs from
Tina

Mette Houg sagde ...

Hej Tina.
Jeg kan jo næsten dufte dine kager - mums de ser lækre ud!.. Og sikke fint stagerne står til din opstilling:0)
Juleknus fra
Mette

Solvejfire sagde ...

Uhm jeg elsker honningkager og læste også lige Ninse's kommentar, om hvordan man kunne undgå, at de blev tørrer, for kan de let blive og vil selv gerne have dem lidt bløde :p
Må se om jeg kunne nå en omgang af dem :)

angie sagde ...

danke für das leckere rezept und die schönen bilder!!! liebe grüße, angie